Úterý - malinové

27. červenec 2012 | 05.37 |
›

Každý den máme možnost si vybrat ze tří tras. První je nejdelší, druhá střední a ta třetí nejkratší. Ovšem aby si někdo nemyslel, že ta nejkratší je jako procházka do marketu pro housky, to tedy ne.  Malinové úterý je odstupňováno na 7.15 hod, trasa první, druhá 5.40 a třetí na 4.30 hod. Tady nejsou na ukazatelích kilometry, tady jsou hodiny. Tak jsme si vbrali tu střední. Jít téměř šest hodin docela na den stačí i když to půjdeme určitě déle. Netuším podle koho se  čas na ukazatelích určuje. Začínáme v sedle Detva Piešť 700, potom maličké převýšení do sedla Stará Huta 710, horší je už Červeňákov vrch 902, ten nás zapotil, Ďurovie vrch 933, tam si můžeme oddechnout, už budeme jen klesat. Ty kopce dávají zabrat nejen mně, ale myslím že všem. Nahoru člověku dochází dech, dolů zas pobolívají kolena, tak jak si vybrat? Je mi dobře, už jsem se trochu zbavila stresu jak a co se děje doma a užívám si pohledu do kraje, pohledu pod nohy, kde voní mateřídouška, pohledu na stromy, které tu mají nejen podivné tvary, ale i duši

226

Proč malinová? - Protože maliny jsou zralé a je jich tady všude plno. Tedy přesněji, bylo než jsme prošli.

230

Les byl ponurý, takový trošku začarovaný, tmavý, ale značky jsou v pořádku

232

A tady začínají maliny!

233

Obloha modrá, maliny rudé a sladké. Možná na ně chodí i ti medvědi

238

Znovu do lesa, stromy tu mají podivné tvary a docela bych si dovolila tvrdit, že i lidské. Renátka určitě pozná.

251

Projdeme les, vyjdeme na louku, tak se to střídá.

261

Jde se mírným svahem dolů

265

Když jsme přešli celou  rozlehlou louku, která byla posekaná a plničká žlutých sluníček, jak se příroda snaží o zachování rodu. Vysoké květy byly posekány a tak kvetou na krátkých stopkách nové, prý to byla arnika

269

Detail stromu, který nabízí kolejdoucím své srdce

288

pise.cz/img/279153.jpg">

Pohled do dálky, stále ještě se nedá tvrdit, že by obzor byl čistý a fotky z něho kouzelné. Musíte zapojit fantasii.

279

Jeden "starý dom" který není propadlý a stojí přes dvorek nového domu

278

"Hento je nový dom,"

291

Zase klesáme co je lepší jak stoupání i když po loukách je i to fajn

294

Na louce se před námi objevil bača se svým stádem. Přišlo mi, jako by to byl duch lesa, obrátil se k nám zády a jeho postava zahalená ve stanovém dílci působila tajemně

296

Věrný pomocník pes u jeho nohou a stádo ovcí se dál lhostejně pase

300

Přešli bychom, nebýt Lidky. Chtěla se s tím horalem vyfotografovat a on se nebránil. "Odkjal stě," zeptal se a tak začalo vysvětlování, kde je Liberec, někdo tvrdil, že až na polských hranicích. Bača nás nechal vypovídat a potom se usmál: - "Viem kde je Liberec, veď som tam služil."305

A tak i když měl "čagan" a pásl ovce, znal naše město možná líp jak my všichni dohromady. Lidka se smála, překvapilo jí, že pod celtou ve které byl zahalen mu hrála MP3. Nějak jsme zapomněli, že chlapci ze Slovenska sloužili v Čechách a naopak. Nejedna dívčina se stala ženou slováka, nejeden slovák se stal mužem české dívky.

306

Rýša Lidce ukazuje jak jí to s bačou slušelo a my jdeme dolů k televiznímu vysílači

319

Všude kolem domů mají svá políčka ohrazená ploty, kvůli zvěři a nebo těm "medvědům? " Ptali jsme se bači, jestli viděl mevěda a on se přznal, že už 37 let ne! "Ale hentam sú" mávl rukou na protější vrchy

324

Patníky jako u nás, ale zaujaly mne domy. Jsou nastevěny jeden na druhém, určitě prázdné a chátrající

332

Jsme u cíle, autobus tu na nás čekal, ale hospoda byla zavřená. Ovšem paní z  "Konzumu u Mojžíša" kamsi zavolala a pan hospodský ochotně přišel, hospodu otevřel a dokonce i starosta obce porozdával razítka. Všichni jsou tady velice ochotní a milí

333

Protože malinová trasa byla proběhnutá velice brzo, stihla se i ta hospoda a času do večera ještě moc, tak jsme vyjeli, že se podíváme do staré Detvy, tam za hřbitovem je křížová cesta a malované kříže. Potkala jsem mlsnou kozu v jedné zahradě, která si takhle trhala ze stromu jablíčka

334

To jsou malované kříže, kterých je na kopci nespočet

338

Křižová cesta je zakončená malým kostelíčkem

339

Pod ním veliká skalka, kde ji právě v ten čas opečovávala starší paní. Rozpovídala se, také byla v Čechách a ráda na tu dobu vzpomínala a ještě raději by se tam ještě jednou podívala.

342

Procházíme Starou Detvou, škoda, byl by tu pěkný skanzen, ale žijí tu převážně obyvatelé tmavší pleti, tak asi nebude

345

Tohle je neuvěřitelně veliké náměstí, ještě není dohotoveno, ale je tu snad všechno. Lavičky, houpačky, parkovací místa, autobusové zastávky,..

348

Nad střechami se tyčil komín a na něm čápi. Každé ráno jsme je vídali na loukách jak shání potravu pro své dvě děti

351

To je altánek u muzea, kam jsem nezašla, moc dlouho jsem se procházela ulicí

344

Tady se ke mně vrátil čas dávno zasunutý v paměti, kdy jsem podobnou ulicí chodívala, kdy jsem slýchávala: - "Aká že som sprostá,"  také časté pokárání:- "Hlupaňa, čože si to spravila?"

Ne, slovenské ženičky mám stále pod kůží i když už téměř půl století se s nimi nesetkávám, vím že tady v těchto horách někde žije s Květou její  Paľo, a Marie se svým krásným Vladem. Třeba měla děvčata laskavější svokry, švagryny, aj tie tětušky.